Пряма Мова
Наталія Хмілевська
Художня керівниця
Проєкт Musica sacra Ukraina у своїй теперішній фазі роботи співацької
лабораторії є дійсно експериментальним, неординарним та вирує відкриттями.
Так виходить, що ми створюємо новий тип комунікації всередині виконавського колективу, де кожен учасник є повноправним творцем художнього цілого, може безпосередньо впливати на інтерпретацію. В репетиційному процесі всі можуть запропонувати власне бачення, рішення щодо виконання, одразу обговорити це з науковим консультантом та іншими
співаками, що не часто є можливим у звиклому середовищі академічного
музикування. У всіх концертах кожна партія виконується окремим співаком, що підвищує рівень як зацікавленості, так і відповідальності.
У всіх концертах кожна партія виконується окремим співаком, що
підвищує рівень як зацікавленості, так і відповідальності.
Серед виконавців нашої лабораторії співаки-професіонали найвищого гатунку, які гнучко володіють своїм інструментом – співають чисто (адже у цій музиці будь-які інтонаційні хиби одразу відчутні), мають навички ансамблювання, з увагою ставляться до словесного тексту та способів його виразної передачі у співі. Їх виклики – це найвищий рівень складності самих концертів, що становлять широкий діапазон, застосування граничних теситурних регістрів, метро-ритмічна специфіка поліфонічної фактури, необхідність опанування барокової стилістики. А головне – готовність до мисленнєвого переключення, адже виконання партесів потребує зміни сталих уявлень щодо музики, а також значного світоглядного перезавантаження.
Особливістю виконання партесів на даному етапі є вибір строю, в якому ля дорівнює
415 Гц, на відміну від звичного камертону
ля 440 Гц, який є актуальним для більшості виконуваної сьогодні музики. Таке рішення
спирається на досвід музикантів, що вивчають та грають бароко у цілому світі,
адже загально відомим фактом є те, що значна частина західноєвропейської музики виконувалася саме у подібному варіанті налаштування ля. До того ж традиція церковного співу передбачає можливість зміни висоти тону для зручності виконавців.
У партесах, подібно до західноєвропейської барокової музики, основою є
декламаційний, я би навіть сказала, «риторичний» стиль співу. Він передбачає
усвідомлене донесення смислів тексту на різних рівнях — від передачі суто
зображальних ефектів до проникнення глибинними релігійно-філософськими
настановами. Це змушує в інший спосіб розуміти цілісну драматургію твору та
відкриває безмежне різноманіття ймовірних версій прочитання, жодна з яких
ніколи не буде вичерпною та «істинною». Це процес постійного заглиблення, в
якому розуміння найменших деталей змінює цілісну картину сприйняття.
У вимові всіх старослов’янських текстів ми дотримуємося правил української
транслітерації, які є науково обґрунтованими та чітко визначеними.
XVII століття – доба становлення та розвитку української професійної хорової культури. Її ключовою фігурою є композитор, співак, диригент і теоретик музики Микола Павлович Дилецький (?1630–1690).