Головна Про проєкт Команда Слухати Замовити диск Медіа Контакти
Ua En
Ua En
Головна Про проєкт Команда Слухати Замовити диск Медіа Контакти
Пряма Мова

Наталія Хмілевська

Художня керівниця

Проєкт Musica sacra Ukraina у своїй теперішній фазі роботи співацької лабораторії є дійсно експериментальним, неординарним та вирує відкриттями. Так виходить, що ми створюємо новий тип комунікації всередині виконавського колективу, де кожен учасник є повноправним творцем художнього цілого, може безпосередньо впливати на інтерпретацію. В репетиційному процесі всі можуть запропонувати власне бачення, рішення щодо виконання, одразу обговорити це з науковим консультантом та іншими співаками, що не часто є можливим у звиклому середовищі академічного музикування. У всіх концертах кожна партія виконується окремим співаком, що підвищує рівень як зацікавленості, так і відповідальності.

У всіх концертах кожна партія виконується окремим співаком, що підвищує рівень як зацікавленості, так і відповідальності.

Серед виконавців нашої лабораторії співаки-професіонали найвищого гатунку, які гнучко володіють своїм інструментом – співають чисто (адже у цій музиці будь-які інтонаційні хиби одразу відчутні), мають навички ансамблювання, з увагою ставляться до словесного тексту та способів його виразної передачі у співі. Їх виклики – це найвищий рівень складності самих концертів, що становлять широкий діапазон, застосування граничних теситурних регістрів, метро-ритмічна специфіка поліфонічної фактури, необхідність опанування барокової стилістики. А головне – готовність до мисленнєвого переключення, адже виконання партесів потребує зміни сталих уявлень щодо музики, а також значного світоглядного перезавантаження.

#

Особливістю виконання партесів на даному етапі є вибір строю, в якому ля дорівнює 415 Гц, на відміну від звичного камертону ля 440 Гц, який є актуальним для більшості виконуваної сьогодні музики. Таке рішення спирається на досвід музикантів, що вивчають та грають бароко у цілому світі, адже загально відомим фактом є те, що значна частина західноєвропейської музики виконувалася саме у подібному варіанті налаштування ля. До того ж традиція церковного співу передбачає можливість зміни висоти тону для зручності виконавців.

У партесах, подібно до західноєвропейської барокової музики, основою є декламаційний, я би навіть сказала, «риторичний» стиль співу. Він передбачає усвідомлене донесення смислів тексту на різних рівнях — від передачі суто зображальних ефектів до проникнення глибинними релігійно-філософськими настановами. Це змушує в інший спосіб розуміти цілісну драматургію твору та відкриває безмежне різноманіття ймовірних версій прочитання, жодна з яких ніколи не буде вичерпною та «істинною». Це процес постійного заглиблення, в якому розуміння найменших деталей змінює цілісну картину сприйняття. У вимові всіх старослов’янських текстів ми дотримуємося правил української транслітерації, які є науково обґрунтованими та чітко визначеними.

XVII століття – доба становлення та розвитку української професійної хорової культури. Її ключовою фігурою є композитор, співак, диригент і теоретик музики Микола Павлович Дилецький (?1630–1690).

Євгенія Ігнатенко

Наукова консультантка

Вивчала музикознавство в Україні ( Національна музична академія ім. П. І. Чайковського, клас Н. Герасимової-Персидської) та візантійський спів і музичну палеографію у Греції (Л. Ангелопулос, М. Алєксандру). З 2002 викладає в НМАУ ім. П.І. Чайковського. Кандидат мистецтвознавства (2006).Стипендіат суспільного благодійного фонду ім. О. Онассіса (2008, 2015). Членкиня дослідницької групи «Музика християнського Сходу» Міжнародного музикознавчого товариства, а також дослідницької групи з палеографії візантійської музики університету ім. Аристотеля в Салоніках. Підготувала до друку нотну збірку «Партесні концерти XVII–XVIII ст. з київської колекції» (у співпраці з Н. Герасимовою-Персидською, Київ, 2006), автор понад 40 наукових статей.

Пряма мова
#
#

Анна Гадецька

Програмна директорка

Співзасновниця та програмна директорка Open Opera Ukraine, кандидатка мистецтвознавства, музикознавиця. З 2006 по 2009 рр. навчалася в аспірантурі Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського на кафедрі теорії та історії культури. 2013 року захистила кандидатську дисертацію (спеціальність 26.00.01. Теорія та історія культури (мистецтвознавство) “Бальні танці як явище культури романтизму в творчій біографії М. І. Глінки” (науковий керівник – доктор мист., професор Тишко С. В.). З 2009 року до тепер – викладачка (в.о. доцента) кафедри теорії та історії культури Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського. У якості лекторки співпрацює із різноманітними освітніми та культурними організаціями та інституціями (Культурний проєкт, Києво-Могилянська бізнес-школа).

Пряма мова